Sadakat Kartı Yönetimi
Müşteri Sadakat Kartlar; piyasada uygulaması kolay ve etkili bir pazarlama aracı olmuştur. Müşteriye verilen sadakat kartlardan genellikle ücretsiz olur veya bazı firmalar cüzi bir miktar karşılığında sadakat kartı vermektedir. Sadakat Kartlar, bilgi formu doldurma ve sonrasında isimsiz olarak verilen formu doldurulduktan sonra da müşterinin adresine üzeri isim yazılı olarak da gönderilmektedir. Firmaların müşterilerine verdikleri kartlar ile müşteri bilgi arşivlerini oluştururlar. Müşteri tarafından doldurulan bilgi formlar da yer alan müşteri bilgilerinin firma tarafından gizli tutulur. Bu bilgiler pazarlama araştırmalarına da fayda sağlarlar.
Müşteri Sadakat programları; firmaların müşterilerinin bağlılığını ölçen, müşterisinin devamlılıklarını ve yeni müşteriler edinmesini sağlayan, pazarlama maliyetini düşüren, stoklarını eriten, kârlılığını ve marka itibarını artıran müşteriler ve firma arasındaki ilişkileri düzenleyen, müşterilerine kendisini avantajlı ve seçilmiş hissettiren sistemler. Firmalar sadakat programlarıyla kendi sadakat kart sistemlerini oluşturabilirler.
Müşteri Sadakat sistemi ve Sadakat Kartlar Nedir?
Müşteri Sadakat kart sistemi; müşterilerin markayı tercih etmelerini ve tekrar ihtiyaçları olduğunda yine aynı markayı tercih etmelerini sağlayan sadakat uygulamasıdır. Müşteri memnuniyetini ve müşterinin sadakatini ön planda tutan bu sistem, müşterinin alışveriş kararını etkileyip mağaza tercihini ön plana çıkaran pazarlama aracıdır. Uygulamada müşteri sadakatini oluşturmanın ve müşterilerin aklında yer edinebilmek, müşterilere avantajlı ve seçilmiş müşteri algısı oluşturmak amaçlanır. Sadakat karta sahip müşterilerin; kasada anında indirim, anlaşmalı diğer mağazalardan alışveriş imkânı, puan, hediye ve özendirme, yapılan kampanyalardan önceden haberdar edilme, alışverişlerden öncelikli olarak yararlanma, iade ve değişimlerinde kolaylıklar gibi avantajlara sahip oluyorlar.
Müşteri Sadakat Kartlar Nasıl Ortaya Çıkmıştır?
Dünyada müşteri sadakat kartlarının ortaya çıkması 1981 yılında ABD de bir Hava Yolları firmasının “Avantaj” programı yapması ile başlamıştır.
Türkiye’de Sadakat Kartların ortaya çıkışı yakın bir tarihe dayanmaktadır. Teknoloji’nin yenilikleri ve sonrasında gelişen sektörler, firmalar arasındaki rekabetin kıyasıya geçmesini de beraberinde getirdi.
Firmalar rakiplerinden önde olmak için yeni çözüm yolları arıyor. Pazarlama süreci, ürün odaklı pazarlama olmaktan çıkmış müşteri odaklı pazarlama olmuştur. Firmalar, satışlarda müşterinin önemini anlamış, mevcut müşteriyi elde tutmanın yeni müşteri elde etmekten daha az maliyetli olduğu fark edilmiştir. Bu noktada da müşteri sadakat sistemleri (sadakat kartları) ortaya çıktı.
1998 yılında Migros, çıkarmış olduğu Migros Clup Card ile Sadakat Kart sistemlerine ön ayak oldu. Migros’un başlattığı akımdan sonra firmalar yavaş yavaş kendi sadakat sistemlerini kurdular. Kozmetik, giyim, gıdaya kadar çok çeşitli alanda sadakat kart sistemlerinin kullanılmaya başlandığı sektörlerde firmaların oluşturduğu sadakat kartları ile cazip kampanyalar düzenleme, puan ve indirim avantajları sunarak müşterisini kaybetmek istemiyor.
Çok sayıda markası olan firmaların kendi sadakat kartlarını çıkartarak bu kartları tek bir kart altında topladılar. Örneğin; Altın yıldız grubu “Benkar“ı Cankurtaran grubu da “Cankart“ı kurarak kendi sadakat kartlarını tek bir isimde topladılar.
Farklı İçerikli Müşteri Sadakat Kartlar Ön Plana Çıkmaya Başladı
Markalar pazarlama stratejilerini müşteri odaklı yapan ve müşterinin yaptıkları alışveriş doğrultusunda müşterileri, hangi zamanda, hangi ürünü satın aldığı ile ilgili raporlara ihtiyaç oldu.
Sistemin gerekliliği sonrasında markalar daha detaylı raporlar sunabilen kendi sadakat sistemlerini kurdular. Yeni sadakat kartlar müşterilere sadece indirim yapmadı, kart sahipleri ile
ilgili kişisel bilgileri de sunacak özellikteydi. Sistemin sunmuş olduğu detaylı raporlarla markalar müşterilerinin mağazalarına gelme sıklığının yanında, hangi ürünü almayı tercih ettiğini
de gördü. Bu şekilde firmalar sadık müşterilerine özel kampanya ve özel indirim avantajları sunabilecektir.
Müşteri Sadakat Sistemi’nin hayatımıza girmesi sonrasında sadakat kartların; otel, havayolları şirketleri, petrol ofisi, giyim mağazası, spor salonu, restoran ve kafe, spor kulübü, AVM,
kuaförler, fırsat sitesi, e-ticaret sitesi, kozmetik mağazası gibi birçok sektör de başarılı bir şekilde kullanılmaya devam etmektedir.
Dünyada Müşteri Sadakat Kartlar Nasıl İsimlendiriliyor?
Çeşitli sektörlerde kullanılan bu kartlar aynı görevi görüyor fakat isimlerde olabiliyor.
İş modelleri için sadakat kartlar;
Birleşik Krallık ’da (İngiltere, İskoçya, Galler ile İrlanda Adasında yer alan Kuzey İrlanda) sadakat kart olarak,
Kanada’da ödül kartı ya da puan kartı olarak,
ABD’nde indirim kartı, kulüp kartı ve ya ödül kartı olarak kullanımı yaygındır.
Sadakat Kartlar genellikle çipli kart veya Mifare kart (temassız) olarak adlandırılır. Plastik Kart olarak adlandırılan kartların üzerinde kolay okunabilen barkod ya da manyetik şerit bulunur. Bu Kartların daha kolay taşınabilmesi için küçük anahtarlık olarak da vardır.
Müşteri Sadakat Programlarından Firmalar Nasıl Yararlanabilirler?
Yazar kasa ve POS makinesi sistemlerinde çalışan sadakat programları, firmaların müşterileriyle ilgili bilgilerini saklamanın yanında onların satın alma davranışlarından tutunda yıllık alışveriş eğilimine kadar çok çeşitli raporlar sunar. Firmaların sadakat programlarının sunmuş olduğu raporlar sayesinde müşterisinin; alışveriş alışkanlıklarını,
Hangi ayda ne sıklıkla alışveriş yaptığını,
Mağazasından daha çok ürünleri aldığını,
Yapılan indirimlere ne kadar duyarlı olduğunu,
Hangi ürünlere fazla para harcadığını,
Hangi günlerde Alışveriş yaptığını,
Ortalama yaptığı alışveriş tutarını,
Mağazaya ne kadar kâr ettirmişler,
En son ne zaman alışveriş yaptığını,
Alışveriş eğilimleri artıyor mu?
Yoksa Azalıyor mu? Gibi çok çeşitli bilgilere ulaşırlar.
Elde ettikleri raporlar ile bütün yılı ya da sezon ürünleri gibi süreci kapsayacak kampanyalar düzenleyip daha çok müşteriye ulaşırlar. Firmalar düzenlemiş oldukları kampanyalarla müşterinin sadakatini güçlendirmenin yanında stokunu bitirmek ve firma karlılığını arttırmak olur.
Sadakat programlarının firmaya sunmuş olduğu raporlar sayesinde en doğru zamanda, doğru müşteriye, doğru ürünün pazarlanmasını sağlamıştır.
Müşteri Sadakat Programlarını Hangi Sektörler Kullanıyor?
Sadakat programları sektörüne göre çeşitli kullanım yerlerine sahiptirler. Günümüzde sadakat kart sistemlerini;
- Tekstil, Otel,
- Hava Yolu Şirketi,
- Alışveriş Merkezi,
- Teknoloji mağazaları,
- Spor Kulübü,
- Spor Salonu,
- Kişisel Bakım Ürünü satan mağazalar,
- Yapı Marketler,
- Akaryakıt Bayisi,
- Restoran otomasyon ve kafeterya,
- Kuaför,
- Fırsat Sitesi,
- Araba Bayisi,
- Gıda Marketi,
- Bankalar,
- Hastaneler,
- Sinemalar,
- Çiçekçiler gibi çok geniş sektörlerde uygulama alanları vardır.
Müşteri Sadakat Programlarının Firmaya Hangi Avantajları Sağlar?
Sadakat programlarının firmaya sağladığı avantajlardan en önemlisi firmaların daimi müşteri kitlelerini oluşturabilmelerini sağlamaktır. Firmalar kendi sadakat sistemini kurarak; müşteri bilgileri arşivi oluşturur, müşterisinin satın alma davranışını ölçümler, müşterisine özel günlerinde mesaj gönderir, yaklaşan randevularını hatırlatır ve mağazaya en son zaman gelmiş görebilir. Firmanın adını taşıyan sadakat kartlar firmanın kurumsal kimliği güçlendirir.
Müşteri Sadakat Kartlar Müşterilere Avantajları Neler?
Müşteriler alıveriş sonrasında biriktirmiş olduğu puanlar ile markanın mağazalarından veya anlaşmalı olan mağazalardan alışveriş yapma imkânına sahip olurlar. Firmaların müşteriye sağladığı hediye, puan ve indirim oranı ve yapılan kampanyalardan daha önceden haberdar olma, özel günlerinde özel indirimler (doğum gününe özel indirim oranları) gibi avantajlardan yararlanırlar.
Yeni çıkan sistemlerde müşteriler artık yanlarında kart taşımak zorunda kalmıyor. Müşteriler yanlarında kart olmadan örneğin telefon numaralarıyla indirimlerden yararlanabilir, puanlarını kullanabilirler. Kapalı devre ödeme sistemli olan sadakat kartların güvenlikli kullanım özelliği olan tek seferlik şifre de kullanılır.